WERKWIJZE SOCIAAL GERICHT

Bij Sociaal Gericht bieden wij gespecialiseerde zorg aan jongeren met meervoudige problematieken zoals LVB, psychische klachten, gedragsproblematiek en/of verslavingsproblematiek. Onze benadering is persoonlijk, methodisch en gericht op duurzame ontwikkeling. We werken vanuit een veilige locatie waar ruimte is voor:

  • Dagelijkse 1-op-1-gesprekken
  • Schoolopdrachten
  • Arbeidsmatige ontwikkeling
  • Beweging en gezonde voeding

Onze werkwijze is opgebouwd uit drie samenhangende methodes, waarin maatwerk, vertrouwen en participatiecentraal staan.

STAP 1: PRESENTIEMODEL

We starten met aanwezig zijn in het leven van de jongere. Voordat we werken aan externe doelen (zoals opgesteld door ketenpartners), bouwen we eerst een relatie op. Vertrouwen vormt de basis voor verandering.

Doel:

Een stevige basis leggen voor samenwerking, waarin de jongere zich gezien, gehoord en veilig voelt.

Kernwaarden:

  • Gezien worden en serieus genomen worden
  • Niet in de steek gelaten worden
  • Hulp krijgen van iemand zonder oordeel
  • Weer kind kunnen zijn

Relatiekenmerken:

  • Beschikbaarheid en openheid zonder oordeel
  • Aandacht voor de leefwereld van de jongere
  • Aansluiting en perspectiefwisseling
  • Actieve ontwikkelingsstimulans
  • Geduld, tijd, trouw en betrouwbaarheid

Daarnaast werken we aan een familiegevoel op locatie: een sfeer waarin je er mag zijn, en waarin wederkerigheid wordt gestimuleerd. Jongeren leren dat zij ook iets kunnen betekenen voor anderen.

Deze aanpak is belangrijk, omdat jongeren vaak het gevoel hebben overvraagd te worden door de maatschappij. Door zonder oordeel te luisteren, ontstaat een band die ruimte geeft voor motivatie en verandering.

STAP 2: INDIVIDUELE REHABILITATIE BENADERING (IRB)

Na het leggen van de vertrouwensbasis begeleiden we jongeren richting maatschappelijk herstel en persoonlijke doelen op het gebied van wonen, leren, werken, vrije tijd en sociale relaties.

Vier fasen van IRB:

  1. Verkennen – Wat wil de jongere zelf veranderen? Wat zijn de (on)mogelijkheden en is er voldoende steun?
  2. Kiezen – Op basis van bestaande doelen (bijv. vanuit leerplicht of zorginstellingen) maken we samen een keuze welke eerst aangepakt worden.
  3. Doel behalen – We formuleren stappen en bekijken welke vaardigheden of hulp nodig zijn per doel.
  4. Behouden – Behaalde doelen worden geborgd met passende ondersteuning om duurzame ontwikkeling te realiseren.

Resultaten:

  • Inzicht in persoonlijke wensen en toekomst
  • Zelf keuzes maken en prioriteren
  • Een concreet rehabilitatieplan
  • Aanleren van essentiële vaardigheden
  • Organiseren van ondersteuning (bijv. studiebegeleiding, netwerk, MDO’s)

STAP 3: OP EIGEN BENEN - PARTICIPATIEPLAN

In de laatste fase versterken we zelfredzaamheid en eigenwaarde. We begeleiden jongeren bij de praktische toepassing van hun vaardigheden in het dagelijks leven.

Doel:

Een zelfstandig en waardevol leven in een passend netwerk, met ruimte voor leren, werken en persoonlijke groei.

We focussen op:

  • Krachten en talenten i.p.v. beperkingen
  • Zelfrespect en vertrouwen in eigen kunnen
  • Respect voor anderen
  • Persoonlijke competenties versterken
  • Leven lang leren vanuit motivatie
  • Betekenisvol leren gericht op gedrag, school en werk

De jongeren ontwikkelen zich in deze fase tot proactieve deelnemers aan hun eigen leven. Ze denken mee, tonen leergierigheid en werken toe naar uitstroom: ofwel herstart van school, vervolgstudie of (betaald) werk.

Contact opnemen

Wil je een afspraak maken, wil je weten wat er mogelijk is of heb je een andere vraag? Vul onderstaand formulier in of bel 06 36 444 346, dan helpen we je verder.

    Werken voor Sociaal Gericht

    We zoeken regelmatig nieuwe, enthousiaste mensen die graag hun kennis en ervaring willen inzetten om meer impact te maken op de arbeidsmarkt.

    Hoe we de arbeidsmarkt veranderen

    Om impact te maken, werken we volgens bepaalde methodes en principes. Nieuwsgierig?